דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על נשים, ספורט וקריירה 

מאת    [ 24/12/2012 ]

מילים במאמר: 578   [ נצפה 2741 פעמים ]

את בטח מכירה את התחושה איך בסוף יום העבודה, כל האנרגיה שנותרה לך מכוונת למשימה אחת בלבד – התכרבלות על הכורסה מול טלוויזיה פתוחה. למרות הפיתוי הרב, מסתבר שלפעמים דווקא הדברים שאינם אינטואיטיביים ממבט ראשון, כמו עצירה בדרך הביתה בחדר הכושר לשעה של אימון אינטנסיבי, יכולים לתרום רבות גם לאיכות שעות הפנאי ואפילו לתפקוד בעבודה.

הקשר בין ספורט, רגש, ויכולת קוגניטיבית

כולם כבר אמרו לך שספורט עושה טוב לגוף, לבריאות, לגזרה, אבל ספורט עושה טוב מסתבר לא רק לאלו אלא גם למצב הרוח ואפילו ליכולת הקוגניטיבית. יש הרבה מחקרים המנסים לבדוק ולבודד את הגורמים השונים המשפיעים על מצב הרוח והקוגניציה בזמן ולאחר פעילות גופנית, וככל הנראה קיימת יותר ממערכת גופנית אחת האחראית על השיפור.

חום הגוף עולה בעת הפעילות הגופנית. חום זה משפיע על מחסום הדם-מוח (BBB – Blood Brain Barrier) ומאפשר ליותר חומרים כימיים להגיע למוח עצמו. אילו חומרים משתחררים בעת אימון גופני ומגיעים (בין היתר) למוח? מדובר על מספר חומרים המשתתפים במספר מערכות שונות בגוף.

הורמון אחד המשתחרר בזמן אימון גופני הוא האדרנלין. הורמון זה מעלה את הדופק, מגביר את הערנות ומעלה את לחץ הדם. הורמון נוסף הלוקח חלק בתהליך הוא ה- ACTH  ובעקבותיו גם קורטיזול. הקורטיזול גם הוא מביא איתו ערנות והוא גם אחראי על ויסות הרגשת סטרס. חומרים נוספים המשתתפים בתהליך הם הנוירו-טרנסמיטורים דופמין וסרטונין שאחראיים, בין היתר, על שינוי ושיפור מצב הרוח. משפט שחוזר הרבה בזמן אימונים הוא No pain, No gain – בכדי להשיג שיפור צריך שקצת יכאב. הגוף מצידו מגיב לכאב בשחרור אנדורפינים ואלו מלבד היותם משככי כאבים הם גם אחראים על תחושת רוגע ואופוריה.

אם לסכם את כל הממצאים שהתגלו בקשר בין עיסוק בפעילות גופנית ומצב נפשי אפשר לסכם זאת כך: ככל שתעסקי יותר בפעילות גופנית כך תהיי יותר ערנית, מושפעת פחות ממצבי סטרס, רגועה יותר, פחות כועסת ולחוצה, יותר שמחה ומסופקת.

הכל טוב ויפה אבל... אין לי זמן!

קצב החיים המודרני עושה את שלו ובאמת קשה להתנתק באופן יזום כדי לעסוק בפעילות גופנית, גם אם היא חשובה, גם אם היא תורמת לבריאות ולגזרה, גם אם היא משפיעה על האופן בו תתפקדי בעבודה, בבית ועם חברים. כדי לוודא שהזמן הנדרש לעיסוק בפעילות גופנית מוקדש לספורט ולא מתמסמס בין עבודות הבית ודרישות הקריירה, כדאי ליצור מסגרת חיצונית, חוג למשל, שאליו תהיי מחויבת. חוג של מספר שעות בשבוע (רצוי שלוש שעות לפחות) שיהיה בזמן קבוע ויהיה קודש לפעילות גופנית.

לאיזו פעילות גופנית כדאי להירשם?

רישום לחדר כושר לבדו לרוב לא עושה את העבודה. קל למסמס את שעת הכושר כאשר היא אינה מעוגנת באחרים – יתר חברי הקבוצה, שעה קבועה, מאמנים. ואם כבר נרשמים לעיסוק בפעילות גופנית, לאיזו כדאי להירשם?

כיוון ומדובר בשעות ספורות במהלך השבוע, כדאי שהפעילות הנבחרת תהיה כזו שתערב אימון כושר אירובי ואנאירובי. ישנם מספר חוגים המתאימים לאימון מסוג זה. אימון מתאים במיוחד הוא אימון ספינינג, מלבד היותו אימון אירובי טוב הוא גם מחזק את שרירי הרגליים והבטן. כדאי להצטייד בביגוד מתאים לאימון ובמד דופק כי באימון ספינינג ישנם יתרונות של אימון קבוצתי עם מדריך צמוד ההופך את השיעור לחווייתי ומעלה את המוטיבציה לאימון מצד אחד, ומצד שני אופי שיעור ספינינג מכתיב כי כל אחת יכולה לעבוד על פי יכולתה הגופנית ובהתאם לדרישות הכושר שלה, בלי שהדבר יפריע ליתר או יבלוט בדרך כלשהי.

 

גם כשההרגשה היא שאין זמן, וגם אם את חוזרת רצוצה מיום עבודה ארוך, כדאי להקדיש את הזמן לאימון גופני מספר שעות בשבוע במסגרת ברורה ומסודרת. הזמן ה"מבוזבז" הזה יתגלה כיקר ערך כאשר תגיע רעננה ורגועה הביתה, עם אנרגיות חדשות להיות עם הילדים או לבלות עם חברים, כשמצב הרוח שלך ישתפר ואפילו התפקוד בעבודה יעלה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב